سی پیک: بہت کچھ بدل سکتا ہے (دوسری اورآخری قسط)

September 29, 2021

توانائی کے شعبے کے منصوبے

پاکستان کی موجودہ توانائی پیدا کرنے کی صلاحیت 24830 میگاواٹ ہے۔ اس شعبے میں تقریبا 33 بلین ڈالر کی سرمایہ کاری شامل ہے۔ سی پیک کے ''جلد تکمیل پانے والے'' منصوبوں کے ایک حصے کے طور پر مارچ 2018 تک 10400 میگاواٹ بجلی پیدا ہونے کی کاوش کی گئی ہے۔ توانائی کے منصوبے چین یا پاکستان کی حکومتوں کے بجائے نجی آزاد پاور پروڈیوسرز کی طرف سے تعمیر کیے جارہے ہیں۔

چین کا ایگزیم بینک ان نجی سرمایہ کاری کو 5-6 فیصد سود کی شرح پر مالی اعانت فراہم کر رہا ہے، جبکہ حکومت پاکستان معاہدوں کے مطابق ان فرموں سے پہلے سے طے شدہ نرخوں پر بجلی خریدنے کی پابند ہوگی۔اپریل 2020 میں کوویڈ 19 وبائی مرض کی وجہ سے پاکستان نے چین سے کہا کہ وہ 30 ارب ڈالر مالیت کے بجلی کے منصوبوں پر ادائیگی کی شرائط کو آسان کرے۔

جھمپیر ونڈ پاور پلانٹ، جسے ترک کمپنی زورلو انرجی نے بنایا تھا، نے پہلے ہی حکومت پاکستان کو 56.4 میگاواٹ بجلی فراہم کرنا شروع کر دی ہے اگرچہ سی پیک کے تحت مزید 250 میگاواٹ 659 ملین کی لاگت سے بجلی چینی پاکستان کنسورشیم تیار کرے گی۔ ایک اور ونڈ فارم داؤد ونڈ پاور پروجیکٹ 115 ملین ڈالر کی لاگت سے تقریبا مکمل ہے جس کی 50 میگاواٹ بجلی پیدا کرنے کی صلاحیت ہے۔اس لے علاوہ ایس کے ہائیڈرو کنسورشیم 1.8 بلین ڈالر کی لاگت سے پاکستان کے صوبہ خیبر پختونخوا کی وادی کاغان میں 870 میگاواٹ کا سوکی کناری ہائیڈرو پاور پراجیکٹ تعمیر کر رہا ہے۔

ایس کے ہائیڈرو چین کے ایگزیم بینک کی مالی اعانت سے اس منصوبے کو تعمیر کرے گا۔ اس کے ساتھ ساتھ1.6 بلین سے 720 میگاواٹ کا کروٹ ڈیم جو زیر تعمیر ہے،وہ سی پیک منصوبے کا حصہ ہے لیکن اسے چین کے سلک روڈ فنڈ کے ذریعے الگ سے فنڈ کیا جارہا ہے۔ پاکستان اور چین نے 4500 میگاواٹ کے 14 ارب ڈالر کے دیامر بھاشا ڈیم کو سی پیک منصوبے کے حصہ کے طور پر شامل کرنے پر بھی تبادلہ خیال کیا ہے۔

4 بلین، 1100 میگاواٹ کا کوہالہ ہائیڈرو پاور پروجیکٹ چین کی تھری گورجز کارپوریشن کی طرف سے تعمیر کیا جا رہا ہے۔ اس منصوبے کو پاکستان کے زیرانتظام آزاد کشمیر حکومت چینی حکومت اور تھری گورجز کارپوریشن نے 2020 میں منظور کیا تھا۔ اس اقدام کا بھارت نے غیر ضروری احتجاج کیا ہے۔قابل تجدید توانائی کے منصوبوں میں 640 میگاواٹ کا مہل ہائیڈرو پاور منصوبہ بھی شامل ہے۔

کول پروجیکٹ

قابل تجدید توانائی کے کئی منصوبوں کے باوجود سی پیک کے تحت نئی توانائی پیدا کرنے کی زیادہ تر صلاحیت کوئلے پر مبنی پلانٹس پر ہے۔ 5.8 بلین ڈالر مالیت کے کول پاور پراجیکٹس اس کے ''جلد تکمیل پانے والے'' منصوبوں میں شامل ہیں۔،مٹیاری اور لاہور کے درمیان 660 کے وی کی ٹرانسمیشن لائن بچھائی جائے گی۔ یہ بجلی تھر، پورٹ قاسم اور حب کے کوئلے پر مبنی پاور پلانٹس سے پیدا کی جائے گی۔ اس میں 2000 میگاواٹ سپلائی کرنے کی گنجائش ہے۔

بلوچستان

صوبہ بلوچستان میں کراچی کے قریب حب میں 970 ملین ڈالر کا کول پاور پلانٹ، 660 میگاواٹ کی گنجائش والا، چینی اور پاکستانی فرم کے مشترکہ کنسورشیم 2 ارب ڈالر کے بڑے منصوبے کے تحت تعمیر کرے گا۔ کوئلے سے 1320 میگاواٹ پیدا کرنے کے لیے گوادر شہر میں 300 میگاواٹ کا کول پاور پلانٹ بھی تیار کیا جا رہا ہے اور اسے بلا سود قرضے سے مالی اعانت دی جا رہی ہے۔ گوادر کی ترقی میں 132 KV گرڈ اسٹیشن بھی شامل ہے جن میں ڈی سی ٹرانسمیشن لائن ڈائون ٹاؤن، گوادر کے ساتھ ساتھ ڈیپ سی پورٹ گوادر کے دیگر 132 KV سب اسٹیشنز شامل ہیں۔

پنجاب

1.8 بلین ڈالر کا ساہیوال کول پاور پروجیکٹ 3 جولائی 2017 سے مکمل طور پر کام کر رہا ہے جوکہ وسطی پنجاب کا ایک پروجیکٹ ہے جس کی گنجائش 1320 میگاواٹ ہے۔ یہ دو چینی فرموں کے مشترکہ تعاون سے بنایا گیا ہے۔پاکستان کنسورشیم سے 8.36 امریکی سینٹ/کلو واٹ کے ٹیرف پر بجلی خریدے گا۔

پنجاب کی سالٹ رینج میں چائنا مشینری انجینئرنگ کارپوریشن کی جانب سے پنڈ دادن خان قصبے میں کوئلے کی کان اور نسبتا چھوٹا 300 میگاواٹ کا کول پاور پلانٹ بنانے کے لیے 589 ملین ڈالر کا منصوبہ بھی ہے چینی کمپنی کی جانب سے تجویز کردہ 11.57 امریکی سینٹ/کے ڈبلیو ایچ کے نسبتا زیادہ ٹیرف پر غور کرنے پر نیپرا کو تنقید کا نشانہ بنایا گیا ہے جس پر ابتدائی طور پر 2014 میں 8.25 امریکی سینٹ/کلو واٹ پر اتفاق کیا گیا تھا۔ چینی فرم نے دلیل دی کہ کوئلے کی قریبی کانوں سے کوئلے کی عدم دستیابی کی وجہ سے نقل و حمل کے اخراجات بہت زیادہ بڑھ گئے ہیں جنہیں ابتدائی طور پر اس منصوبے کے لیے کوئلے کا بنیادی ذریعہ سمجھا جاتا تھا۔ اس کے بجائے کوئلے کو دور دراز صوبہ سندھ سے لے جانا پڑے گا، جس سے ایندھن کی قیمت میں 30.5 فیصد اضافہ کیا گیا۔

سندھ

چین کی شنگھائی الیکٹرک کمپنی صوبہ سندھ کے تھر کول فیلڈ میں ''تھر I'' پروجیکٹ کے حصے کے طور پر 660 میگاواٹ کے دو پاور پلانٹس تعمیر کرے گی، جبکہ ''تھر-ایل'' کو ایک الگ کنسورشیم تیار کرے گا۔۔ پاکستان کی نیشنل الیکٹرک پاور ریگولیٹری اتھارٹی (نیپرا) نے پہلے 330 میگاواٹ بجلی کے لیے 8.50 یو ایس سینٹ/کلو واٹ فی ٹیرف، اگلے 660 میگاواٹ کے لیے 8.33 یو ایس سینٹ/کے ڈبلیو ایچ کی قیمت پر تھر-ایل اور تھر-ایل ایل دونوں سے بجلی خریدنے پر اتفاق کیا ہے۔

تھر I پروجیکٹ کے قریب، چائنا مشینری انجینئرنگ کارپوریشن پاکستان کے اینگرو کارپوریشن کے ساتھ مل کر ''تھر ایل ایل پروجیکٹ'' کے حصے کے طور پر دو 330 میگاواٹ کے پاور پلانٹس تعمیر کرے گی اس کے ساتھ ساتھ ایک کوئلے کی کان تیار کرے گی جو منصوبے کے پہلے مرحلے کے حصے کے طور پر سالانہ 3.8 ملین ٹن کوئلہ پیدا کرنے کی صلاحیت رکھتا ہے۔ ٹرانسمیشن لائن، اور 1.5 ارب ڈالر کی مٹیاری سے فیصل آباد ٹرانسمیشن لائن بھی سی پیک منصوبے کے حصے کے طور پر بنائی جائے گی۔

پورٹ قاسم کے قریب 1320 میگاواٹ کا 2.08 بلین ڈالر کا پاکستان پورٹ قاسم پاور پروجیکٹ قطر اور چین کا مشترکہ منصوبہ ہوگا۔ پاکستان کے نیپرا اور سینو ہائیڈرو نے کنسورشیم سے خریدی گئی بجلی کے لیے 8.12 امریکی سینٹ/کلو واٹ گھنٹہ کی سطح پر ٹیرف مقرر کرنے پر اتفاق کیاہے۔پہلا 660 میگاواٹ کا ری ایکٹر نومبر 2017 میں شروع کیا گیا تھا۔

مائع قدرتی گیس

مائع قدرتی گیس پاور ایل این جی منصوبے بھی سی پیک کے لیے اہم سمجھے جاتے ہیں۔ چینی حکومت نے گوادر سے نواب شاہ تک 2.5 بلین ڈالر 711 کلو میٹر گیس پائپ لائن کی تعمیر کا اعلان کیا ہے۔پائپ لائن 2775 کلومیٹر طویل ایران پاکستان گیس پائپ لائن کا حصہ بننے کے لیے ڈیزائن کی گئی ہے۔ایران نے اپنی سرحد کے کنارے پائپ لائن کا 900 کلومیٹر طویل حصہ پہلے ہی مکمل کر لیا ہے۔

یہ منصوبہ نہ صرف گیس برآمد کرنے والوں کو پاکستانی مارکیٹ تک رسائی فراہم کرے گا بلکہ چین کو اپنی درآمدات کے لیے راستہ بھی محفوظ بنانے میں مدد دےگا۔ اس منصوبے کو 2 بلین ڈالر 1100 کلومیٹر کی نارتھ ساؤتھ پائپ لائن مائع قدرتی گیس پائپ لائن کے ساتھ نہیں جوڑنا چاہیے جو کہ کراچی اور لاہور کے درمیان روسی تعاون سے تعمیر کی جائے گی۔نہ ہی اسے 7.5 بلین ڈالر کی TAPI پائپ لائن سے جوڑنا چاہیے جس میں ترکمانستان، افغانستان، پاکستان اور بھارت شامل ہیں۔

تعاون کے دیگر شعبے

سی پیک کے اعلان میں نہ صرف بنیادی ڈھانچے کے کام شامل ہیں بلکہ چین اور پاکستان کے درمیان دیگر تعاون کے شعبوں پر بھی توجہ دی گئی ہے ۔البتہ ان میں سے چندقابل ذکریہ ہیں:

زراعت اور آبی زراعت

سی پیک میں آبی وسائل، لائیو سٹاک اور زراعت کے دیگر شعبوں ؎ میں تعاون کی دفعات بھی شامل ہیں۔ منصوبے کے تحت زرعی معلومات کا پراجیکٹ، ذخیرہ اور زرعی آلات کی تقسیم،تعمیراتی منصوبے، زرعی میکانائزیشن، مشینری لیزنگ پراجیکٹ اور کھاد کی پیداوار کا منصوبہ 800000 ٹن کھاد اور 100000 ٹن بائیو آرگینک کھاد تیار کرنے کے لیے فریم ورک میں ریموٹ سینسنگ (جی ایس) اور جغرافیائی انفارمیشن سسٹم (جی آئی ایس)، فوڈ پروسیسنگ، کٹائی سے پہلے اور بعد میں ہینڈلنگ اور زرعی پیداوار کا ذخیرہ، جانوروں کی نئی نسلوں اور پودوں کی نئی اقسام کا انتخاب اور افزائش میں تعاون شامل ہیں۔ ماہی گیری اور آبی زراعت کے منصوبے اس کے علاوہ ہیں۔

سائنس اور ٹیکنالوجی

سی پیک کے تحت دونوں ممالک نے اقتصادی اور تکنیکی تعاون کے معاہدے پر دستخط کیے ہیں نیز ''چین پاکستان مشترکہ کاٹن بائیو ٹیک لیبارٹری'' قائم کرنے کا بھی دونوں ممالک نے عہد کیا ہے۔ مشترکہ میرین ریسرچ سینٹر کا قیام اسٹیٹ اوشینک ایڈمنسٹریشن اور پاکستان کی وزارت سائنس اینڈ ٹیکنالوجی کے مابین ایک معائدہ کے تحت لایا جا رہا ہے۔

نیز سی پیک معاہدے کے ایک حصے میں پاکستان اور چین نے خلائی تحقیق کے میدان میں تعاون کرنے پر اتفاق کیا ہے۔ فروری 2016 میں، دونوں ممالک نے اسلام آباد کے قریب ''پاک چین سائنس، ٹیکنالوجی، کامرس اور لاجسٹک پارک'' کے قیام پر اتفاق کیا جس کی تخمینہ 1.5 بلین ڈالر ہے۔ یہ پارک 500 ہیکٹر رقبے پر واقع ہے، جو پاکستان چین کو کو فراہم کرے گا، دس سال کے دوران چین سے تمام سرمایہ کاری متوقع ہے۔

فائبر آپٹک پروجیکٹ

مئی 2016 میں 44 ملین ڈالر 820 کلومیٹر طویل پاکستان چین فائبر آپٹک پروجیکٹ، کراس بارڈر آپٹیکل فائبر کیبل پر تعمیر شروع ہوئی جو گلگت بلتستان، خیبر پختونخوا اور پنجاب کے علاقے میں ٹیلی کمیونیکیشن اور آئی سی ٹی انڈسٹری کو بڑھا دے گی جبکہ پاکستان کو پانچواں راستہ فراہم کرے گی جس کے ذریعے ٹیلی کمیونیکیشن ٹریفک کو منتقل کیا جائے گااورجسے جلدگوادر تک بڑھایا جاسکے گا۔ مئی 2019 میں چین نے پاکستان میں ہواوے ٹیکنیکل سپورٹ سینٹر شروع کرنے کا فیصلہ کیا۔

ڈیجیٹل ٹیرسٹریئل ملٹی میڈیا براڈ کاسٹ

سی پیک میں ڈیجیٹل ٹیرسٹریئل ملٹی میڈیا براڈ کاسٹ کا پاکستان ٹیلی ویژن کارپوریشن کے لیے چینی گرانٹ کے ذریعے مری میں ریبروڈ کاسٹ سٹیشن (RBS) شامل ہے۔ زیڈ ٹی ای کارپوریشن پاکستان ٹیلی ویژن کارپوریشن کو ڈیجیٹل زمینی ٹیلی ویژن ٹیکنالوجیز، عملے کی تربیت اور مواد کی تخلیق میں تعاون فراہم کرے گی جس میں چینی ملٹی نیشنل کمپنیوں کے ساتھ شراکت داری بشمول متعدد علاقوں میں ٹیلی ویژن سیٹ اور سیٹ ٹاپ باکس کی فراہمی شامل ہیں۔

متفرق شعبہ جات

دونوں ممالک نے انسداد منشیات کی کوششوں سے لے کر ماحولیاتی تبدیلی کو کم کرنے کی کوششوں میں تعاون کی یقین دہانی کرائی ہے۔ بینکاری کےشعبوں میں تعاون بڑھانے کے ساتھ ساتھ چائنا سنٹرل ٹیلی ویژن اور پاکستان ٹیلی ویژن کارپوریشن کے درمیان قریبی تعلقات قائم کرنے پر بھی اتفاق کیا ہے۔ پنجاب یونیورسٹی میں کنفیوشس انسٹی ٹیوٹ جلد ہی شروع کرنے کا منصوبہ ہے، مزید یہ کہ ایم ون ہائی وے پر رشکئی اسپیشل اکنامک زون نوشہرہ کے قریب موٹر وے جنکشن کے ساتھ بنانے کا منصوبہ بنایا گیا ہے۔

ہندوستان حکومت سی پیک منصوبے پر شدید اعتراض کرتی ہے جیسا کہ شاہراہ قراقرم کو اپ گریڈ کرنے کا کام گلگت بلتستان میں ہو رہا ہے اس علاقہ پر بھارت اپنا ناجائزدعویٰ کرتا ہے۔ 2015 میں بھارتی وزیر اعظم نریندر مودی کے چین کے دورے کے دوران، بھارتی وزیر خارجہ سشما سوراج نے مبینہ طور پر چینی کمیونسٹ پارٹی کے جنرل سیکرٹری ژی جن پنگ سے کہا کہ گلگت بلتستان سے گزرنے والے منصوبے ''ناقابل قبول'' ہیں۔ سوراج نے اگست 2016 میں بھی چینی وزیر خارجہ وانگ یی سے ایک ملاقات کے دوران اس موقف کو دہرایا، اور کہا کہ بھارت کشمیر میں راہداری کی ''پرزور مخالفت'' کرے گا۔

سی پیک کے اثرات

سی پیک کی اہمیت چین کے 13 ویں پانچ سالہ ترقیاتی منصوبے کے اہم حصہ کی حسیت سے ظاہر ہوتی ہے۔ سی پیک چین کے وژن کا حصہ ہے تاکہ گلوبلائزیشن کے اگلے دور اور آنے والے برسوں تک اس کی برآمد اور سرمایہ کاری میں توازن پیدا ہو۔

پاکستانی معیشت

سی پیک پاکستان کی تاریخ کا ایک اہم منصوبہ ہے۔ آزادی کے بعد یہ پاکستان کی طرف سے سب سے بڑی سرمایہ کاری ہے اور چین کی طرف سے کسی بھی بیرونی ملک میں سب سے بڑی سرمایہ کاری ہے۔اسے پاکستان کے لیے اقتصادی طور پر اہم سمجھا جاتا ہے تاکہ اس سے معاشی نمو میں مدد ملے۔عالمی میڈیا نے سی پیک کی سرمایہ کاری کو خطے کے لیے ایک گیم چینجر اور قسمت بدلنے والا قرار دیا ہے جبکہ چین اور پاکستان دونوں کا ارادہ ہے کہ بڑے پیمانے پر سرمایہ کاری کا منصوبہ پاکستان کو ایک علاقائی اقتصادی مرکز میں تبدیل کرے اور مزید تعاون کو فروغ ملے۔

یہ راہداری جنوبی ایشیا اور مشرقی ایشیا کے درمیان رابطے کے لیے ایک ڈرائیور کا کام کرے گی اور یہ'' گریٹر جنوبی ایشیا'' کے علاقائی انضمام میں اہم کردار ادا کرے گی جس میں چین، ایران، افغانستان اور میانمار تک تمام راستے شامل ہیں۔مکمل فعال ہونے کے بعد راہداری سے چینی اشیاء پر عائد ٹرانزٹ فیس سے کئی ارب ڈالر سالانہ آمدنی حاصل کرنے توقع کی جا رہی ہے۔ برطانوی اخبار دی گارڈین کے مطابق، ''چین پاکستان میں نہ صرف انتہائی ضروری انفرااسٹرکچر بنانے کی پیشکش کر رہا ہے بلکہ پاکستان کو اپنے عظیم معاشی اور اسٹریٹجک عزائم میں کلیدی شراکت دار بھی بنا رہا ہے۔''

موڈیز انویسٹرز سروس نے اس منصوبے کو پاکستان کے لیے '' مثبت کریڈٹ '' قرار دیا ہے۔ 2015میں ایجنسی نے تسلیم کیا کہ اس منصوبے کے زیادہ تر اہم فوائد صرف2017 تک نہیں آئیں گے۔ یقین ہے کہ اقتصادی راہداری کے کچھ فوائد اس سے پہلے ہی نمودارہونے لگیں گے۔ ایشیائی ترقیاتی بینک نے کہا کہ ''سی پیک اقتصادی ایجنٹوں کو ایک متعین جغرافیہ کے ساتھ جوڑ دے گا‘‘'۔ اس کے علاوہ متعلقہ ٹرانسپورٹ سےپاکستان کو سالانہ 400-500 ملین ڈالر حاصل ہوں گےاور مالی سال 2025 تک پاکستانی برآمدات میں سالانہ 4.5 فیصد اضافہ ہوگا۔

آبنائے ملاکا چین کو یورپ، افریقہ اور مشرق وسطیٰ تک مختصر ترین سمندری رسائی فراہم کرتا ہے۔اس کی مشرق وسطیٰ کی توانائی کی درآمد کا تقریبا 80 فیصد آبنائے ملاکا سے بھی گزرتاہے۔ دنیا کے سب سے بڑے تیل درآمد کنندہ کے طور پرتوانائی کا مسئلہ چین کے لیے ایک اہم تشویش ہے کیونکہ مشرق وسطیٰ کے تیل کی درآمد کے لیے استعمال ہونے والے موجودہ سمندری راستوں پر اکثر امریکہ کی بحریہ گشت کرتی ہے۔ اس صورت میں جب چین کو کسی ریاستی یا غیر ریاستی ایکٹرکی جانب سے ممکنہ منفی کارروائیوں کا سامنا کرنا پڑسکتا ہے۔ آبنائے ملاکا کے ذریعے توانائی کی درآمد روکی جا سکتی ہے جس کے نتیجے میں چینی معیشت مفلوج ہو سکتی ہے۔

آبنائے ملاکا کے علاقے میں درپیش خطرات کے علاوہ چین کا انحصاران سمندری راستوں پر بھی ہے جو جنوبی چین کے سمندر سے گزرتے ہیں ، جیسے متنازعہ سپراٹلی جزائر اور پیراسل جزائر جو اس وقت چین، تائیوان، ویت نام کے درمیان کشیدگی کا باعث ہیں۔ سی پیک پروجیکٹ چینی توانائی کی درآمد کو ان متنازعہ علاقوں سے بچنے اور مغرب میں ایک متبادل حل مہیا کرے گا اور اس طرح امریکہ اور چین کے درمیان تصادم کے امکان کو کم کیا جا سکے گا،تاہم اس بات کے شواہد موجود ہیں کہ گوادر سے چین تک کوئی بھی پائپ لائنیں بہت مہنگی ہوں گی اور ممکنہ دہشت گردی سمیت متعدد لاجسٹک مشکلات بھی در پیش آسکتی ہیں۔

ہندوستانی بحریہ نے حال ہی میں گریٹ نیکوبار جزیرے پر اپنے اڈے سے آبنائے ملاکا کے سمندری نگرانی میں اضافہ کیا ہے۔۔ بحیرہ انڈیمان میں ہندوستانی سمندرکی نگرانی ممکنہ طور پر پاکستان کی گوادر بندرگاہ میں چینی دلچسپی کو بڑھا سکتی ہے - کیوکپیو بندرگاہ جو کہ اس وقت میانمار میں چینی حکومت آبنائے ملاکا کے ارد گرد ایک اور متبادل راستے کے طور پر تیار کر رہی ہے۔

ممکنہ طور پر اسی طرح کے حالات کے لیے بنائی جا رہی ہے۔سی پیک کی بدولت چین کوبحر ہند میں اپنا اثر و رسوخ بڑھانے کا بھر پور موقع ملے گا، جو بحر اوقیانوس اور بحرالکاہل کے درمیان تیل کی نقل و حمل کا ایک اہم راستہ ہے۔ چین کو ایک اور فائدہ یہ ہے کہ وہ آبنائے ملاکا کو بائی پاس کر سکے گا۔ اب تک چین کا 60 فیصد درآمد شدہ تیل مشرق وسطیٰ سے آتا ہے اوراس میں سے 80 فیصد اس آبنائے کے ذریعے چین پہنچایا جاتا ہے۔

مغربی چین تک رسائی

سی پیک کی نیٹ ورکنگ سنکیانگ کے ساتھ رابطے کو بہتر بنائے گی اس طرح خطے میں عوامی اور نجی سرمایہ کاری کو راغب کرنے کی صلاحیت میں اضافہ ہوگا۔سی پیک چین پاکستان تعلقات میں مرکزی سمجھا جاتا ہے۔ سی پیک منصوبے چین کے مغربی ترقیاتی منصوبے کی تکمیل کریں گے جس میں نہ صرف سنکیانگ بلکہ تبت اور شنگھائی کے ملحقہ علاقے بھی شامل ہیں۔ بحیرہ مالاکا اور جنوبی چین کے بحری راستوں پر چینی انحصار کو کم کرنے کی اہمیت کے علاوہ سی پیک چین کو مشرق وسطیٰ سے توانائی کی درآمد کے لیے ایک متبادل اور مختصر راستہ فراہم کرے گا اس طرح جہاز رانی کے اخراجات اور ٹرانزٹ کے اوقات کو کم کیا جا سکےگا۔

چین کے لیے فی الحال دستیاب سمندری راستہ تقریبا 12000 کلومیٹر لمبا ہے ، جب کہ گوادر بندرگاہ سے صوبہ سنکیانگ کا فاصلہ تقریبا 3000 کلومیٹر ہے اور سنکیانگ سے چین کے مشرقی ساحل تک مزید 3500 کلومیٹر ہے۔ سی پیک کے نتیجے میں مشرق وسطیٰ، افریقہ اور یورپ میں چینی درآمدات اور برآمدات کے لیے ترسیل کے اوقات اور فاصلے دونوں کم ہوں گے۔

افغانستان کے اندر تک پہنچ اور ٹرانزٹ معاہدے میں چارطرفہ ٹریفک

سی پیک کے اعلان سے قبل وسط ایشیائی جمہوریہ کو چین کے راستے متبادل راستہ فراہم کرنے کے لیے مذاکرات ہوئے۔ 2010 کے افغانستان پاکستان ٹرانزٹ ٹریڈ معاہدے نے پاکستان کو افغانستان کے راستے وسطی ایشیا تک رسائی فراہم کی، تاہم معاہدہ مکمل طور پر نافذ نہیں ہوا۔ '' ٹریفک چوکور معاہدہ'' (QATT) سب سے پہلے 1995 میں وضع کیا گیا تھا اور 2004 میں چین، پاکستان، قازقستان اور کرغزستان کی حکومتوں نے مختلف ممالک کے درمیان ٹرانزٹ ٹریڈ کی سہولت کے لیے دستخط کیے تھے، جس میں افغانستان شامل نہیں تھا۔

کیو اے ٹی ٹی پر دستخط کرنے کے باوجود، معاہدے کا مکمل اطلاق نہیں ہوسکا ،کیونکہ سی پیک کے اعلان سے قبل چار ممالک کے درمیان بنیادی ڈھانچے کی کمی اور روابط کا فقدان رہا۔ اپریل 2015 میں افغان صدر اشرف غنی کے بھارت کے دورے کے دوران کہا کہ ''ہم پاکستانی ٹرکوں کے لیے وسطی ایشیا تک مساوی ٹرانزٹ رسائی فراہم نہیں کریں گے،جب تک کہ پاکستانی حکومت بھارت کو 2010 کےافغانستان - پاکستان ٹرانزٹ ٹریڈ معاہدے کے حصے کے طور پر شامل نہ کرے‘‘۔

وسطی ایشیاکے لیے متبادل راستہ

وسط ایشیائی ممالک کے سربراہان نے اپنے انفرا اسٹرکچر نیٹ ورکس کو چین کے ذریعے سی پیک منصوبے سے جوڑنے کی خواہش کا اظہار کیا ۔ اگست 2015 میں قازقستان کے وزیر اعظم کریم ماسیموف نے اپنی خواہش کا اظہار کیا کہ وہ اپنے روڈ نیٹ ورک کو سی پیک منصوبے سے جوڑ نا چاہتے ہیں۔تاجکستان کے صدر امام علی رحمان نے نومبر 2015 کے دورہ پاکستان کے دوران اپنی حکومت کی خواہش کا اظہار کیا کہ وہ ٹریفک کے چوکور معاہدے میں شامل ہونا چاہتے ہیں تاکہ سی پیک کے تحت تاجکستان کو درآمدات اور برآمدات کے راستے کے طور پر استعمال کیا جا سکے۔

چینی حکومت پہلے ہی کرغزستان کے شہر ارشکشتم کے راستے کاشغر کو اوش سے جوڑنے والی سڑک کو اپ گریڈ کرچکی ہے جبکہ چین کے ون بیلٹ ون روڈ کے تحت ارومچی، چین اور الماتےقازقستان کے درمیان ایک ریلوے لائن بھی مکمل ہوچکی ہے۔ قازقستان اور چین کے درمیان متعدد زمینی کراسنگ پہلے سے موجود ہیں۔ مزید برآں، چینی حکومت نے تاشقند، ازبکستان سے کرغزستان کی طرف ریلوے ٹریک بچھانے کے منصوبوں کا اعلان کیا ہےجس کے بعد چین اور پاکستان سے رابطے ہوں گے۔

سی پیک اور سیکورٹی کے مسائل

پاک بحریہ اور چینی بحریہ کے جہاز مشترکہ طور پر تجارتی راہداری کی حفاظت اور سلامتی کی حفاظت کریں گے۔ پاکستان کو اپنی بحری افواج کے کردار و استعداد کار کو بڑھانا ناگزیر ہے۔ دسمبر 2016 سے پاکستان کی بحریہ نے ایک خصوصی ٹاسک فورس ''TF-88'' قائم کی تاکہ یہ یقینی بنایا جا سکے کہ تجارت کے لیے سمندری تحفظ موجود ہے۔ پارلیمانی کمیٹی نے بتایا ہے کہ، سی پیک سیکورٹی کے لیے سندھ حکومت 2000 پولیس افسران جبکہ پنجاب حکومت 5000 پولیس افسران تعینات کرے گی جبکہ پاکستانی فوج راستے کی حفاظت کے لیے 12 ہزار فوجی تعینات کرے گی۔

چین 4 جہازوں کو میری ٹائم سیکورٹی ایجنسی کو منتقل کرنے کا ارادہ رکھتا ہے جس میں دو جہاز پی ایم ایس ایس ہنگول اور پی ایم ایس ایس باسول ہیں۔ علاقائی سلامتی کے لیے پاکستان نے خصوصی سیکورٹی ڈویژن تشکیل دیا ہے۔ راہداری پر چینی کارکنوں کی حفاظت کے لیے پاکستان 12000 سکیورٹی اہلکاروں کو تربیت دینے کا ارادہ رکھتا ہے۔ اگست 2015 تک 8000 پاکستانی سیکورٹی اہلکار پاکستان میں موجود 8100 سے زائد چینی ورکرز کی حفاظت کے لیے تعینات کیے گئے تھے۔

سی پیک کے ایک حصے کے طور پرپاکستان نے چین، ایران، امریکہ، ترکی اور ملائیشیا کے ساتھ خارجہ پالیسی کے حوالے سے اپنی بین الاقوامی مصروفیت میں اضافہ کیا ہے۔ ایرانی صدر روحانی نے اقوام متحدہ میں ایک اجلاس میں سی پیک میں شامل ہونے کے اپنے ارادوں کابر ملا اظہار کیا، جبکہ روس نے بھی سی پیک کی کی پر زور حمایت کا اظہار کیا ہے۔

مبینہ بھارتی تخریب کاری

سی پیک کشمیر کے متنازعہ علاقے سے گزرتا ہے جہاں بھارتی فوج پاکستانی سرحدی محافظوں،آبادی و علاقوں اور لائن آف کنٹرول کے پار سے جارحیت کا مظاہرہ کرتی ہے اور پاکستانی فورسز بھر پورجوابی کارروائی کرتی ہیں، حالانکہ کوئی سی پیک منصوبہ لائن آف کنٹرول کے قریب واقع نہیں ہے۔ چینی انٹیلی جنس ایجنسیوں نے مبینہ طور پر پاکستانی حکام کے ساتھ معلومات بھی شیئر کی ہیں کہ بھارت کی ریسرچ اینڈ اینالیسس ونگ کی جانب سے سی پیک کو ختم کرنے کی مبینہ کوششیں کی جاری ہیں۔

مارچ 2016 میں پاکستان نے کلبھموشن یادیو کو گرفتار کیا جو بھارت کے ریسرچ اینڈ اینالیسس ونگ کا جاسوس ہے اور جو خاص طور پر ایران سے پاکستان میں داخل ہوا، تاکہ بلوچستان کے علاقوں کو دہشت گرد تنظیموں کے ساتھ مل کر پاکستان کو غیر مستحکم کریں تاکہ سی پیک منصوبوں میں رکاوٹ پیدا ہو سکے۔ ''سابق چیف آف آرمی اسٹاف جنرل راحیل شریف نے اپریل 2016 میں بھارت کے ریسرچ اینڈ اینالیسس ونگ کے بارے میں بتایا کہ وہ پاکستان کو غیر مستحکم کر رہا ہے تاکہ سی پیک کے مختلف منصوبوں پر عمل درآمد میں رکاوٹ پیدا ہو سکے۔ کلبھوشن یادیو کی گرفتاری سی پیک میں بھارتی مداخلت کی نشاندہی کرتی ہے اور مزید یہ کہ بھارت کے ریسرچ اینڈ اینالیسس ونگ نے افغانستان کے نیشنل ڈائریکٹوریٹ آف سیکورٹی کے ساتھ مل کر ایک جاسوسی یونٹ قائم کیا ہے۔

سی پیک کو سبوتاژ کرنے کے واضح ارادے کے ساتھ بھارت نے بین الاقوامی عدالت انصاف (آئی سی جے) میں درخواست دی، جس نے پاکستانی فوجی عدالت کی جانب سے دی گئی سزا پر عملدرآمد روکنے کے بعد آئی سی جے نے پاکستان کو، ویانا کنونشن کے تحت ہدایت دی کہ وہ کلبھموشن یادیو کو قونصلر رسائی فراہم کرے اور سزا کے قوانین میں ترامیم کرے۔ ہندوستانی حکومت سی پیک منصوبے پر شدید اعتراض کرتی ہے جیسا کہ شاہراہ قراقرم کو اپ گریڈ کرنے کا کام گلگت بلتستان میں ہو رہا ہے، اس علاقہ پر بھارت اپنا ناجائزدعویٰ کرتا ہے۔

2015 میں بھارتی وزیر اعظم نریندر مودی کے چین کے دورے کے دوران، بھارتی وزیر خارجہ سشما سوراج نے مبینہ طور پر چینی کمیونسٹ پارٹی کے جنرل سیکرٹری ژی جن پنگ سے کہا کہ، گلگت بلتستان سے گزرنے والے منصوبے ''ناقابل قبول'' ہیں۔ سوراج نے اگست 2016 میں بھی چینی وزیر خارجہ وانگ یی سے ایک ملاقات کے دوران اس موقف کو دہرایا، اور کہا کہ بھارت کشمیر میں راہداری کی ''پرزور مخالفت'' کرے گا۔

کچھ بلوچ قوم پرستوں نے بھی سی پیک کے تحت بڑے پیمانے پر ترقیاتی منصوبوں کی مخالفت کی ہے اس خوف سے کہ صوبے میں اس طرح کی پیش رفت بالآخر مقامی باشندوںکا قدرتی وسائل پر ''کنٹرول کھو دے گی'' کچھ نے الزام لگایا ہے کہ سی پیک ایک ''سازش'' ہے جس کا مقصد پاکستان کے دیگر علاقوں سے نقل مکانی کرنے والوں کو آباد کرنا ہے تاکہ صوبے میں نسلی بلوچوں کو اقلیت میں تبدیل کیا جا سکے۔

پاکستانی حکومت نے گوادر میں پاک چین ٹیکنیکل اینڈ ووکیشنل انسٹی ٹیوٹ کے نام سے ایک ٹریننگ انسٹی ٹیوٹ قائم کرنے کے اپنے ارادے کا اعلان کیا جو 943 ملین روپے کی لاگت سے مکمل کیا جارہا ہے تاکہ مقامی باشندوں کو مشینری چلانے کی تربیت دی جا سکے۔حکومت پاکستان نے اس بات کی یقین دہانی کرائی ہے کہ، مقامی لوگ فوائد سے محروم نہیں ہوں گے اور گوادر کے مقامی باشندوں کو ''ہر چیز کا پہلا حق'' حاصل ہوگا۔

مزید یہ کہ گوادر کے باشندوں کو شہر کے ماسٹر پلان میں ''اہم اسٹیک ہولڈرز'' کے طور پر شمار کیا جائے گا اور یہ کہ ماہی گیروں کو بھی خاص طور پر اس منصوبے میں شامل کیا جائے گا۔ گوادر پورٹ کے ڈویلپر، COPHC نے یہ بھی اعلان کیا ہے کہ وہ گوادر کے ماہی گیروں کو مقامی سمندری غذا کے معیار کو بہتر بنانے کے پروگرام تیار کرکے خطے کی سمندری خوراک کی صنعت کو فروغ دینے میں مدد کرے گا۔

اس بات میں یقینا کوئی دو رائے نہیں ہیں کہ چین پاکستان اقتصادی رہداری پاکستان کے محفوظ و تابندہ مستقبل کی ضامن ہے لیکن اس بات کو نظر انداز کرنا مشکل ہے کہ سی پیک کو بہت سارے مسائل اور چیلنجز کا سامنا ہے۔ پاکستان دشمن اندرونی و بیرونی قوتیں یہ کبھی نہیں چاہتیں کہ ترقی و استحکام کا یہ منصوبہ پروان چڑھے اور پاکستان میں پائیدار امن وخوشحالی آئے۔ توجہ طلب بات یہ بھی ہے کہ قدرت نے پاکستان کوایسی جغرافیائی پوزیشن سے نوازاہے جو اسے اقوام عالم میں منفرد بناتی ہےاور دنیا کی تمام بڑی طاقتیں اس کے تعاون کی مرہون منت ہیں۔

خطے کی تیزی سے بدلتی ہوئی صورت حال خصوصا امریکہ کی افغانستان سے ہتک آمیز پسپائی اور نوزائیدہ طالبان افغانستان حکومت کا قیام، جو کہ سی پیک منصوبے کے لیے اہم ہے،بھی اس بات کی متقا ضی ہیں کہ ملک کی تمام سیاسی، مذہبی لسانی و علاقائی جماعتیں متحد ہوں، آپس کے ذاتی اختلافات و رنجشوں کو بھلا کر ملکی سالمیت و بقا پر اپنی توجہ مرکوز کریں اور سی پیک جیسے عظیم منصوبےکی کامیاب تکمیل کے لیے میدان عمل میں اتریں، جس میں خطے کی ترقی کا راز پنہاں ہے۔ ان اقدامات سے دہشت گردی اور غیر ملکی در اندازی جیسے مکروہ عناصر کی کمر بھی ٹوٹےگی اور ملک و قوم کی ترقی کے سفر کی نئی شروعات ممکن ہو سکیں گی۔