ہماری معیشت کا مستقبل

December 20, 2022

(گزشتہ سے پیوستہ)

تیسرا ،گزشتہ عشرے کے دوران سرمایہ کاری کی شرح جی ڈی پی کے 15 فیصد کے آس پاس رہی ۔ اس کی وجہ سے نمو کی شرح بھی ایک حد سے نہ بڑھی ۔ کئی ایک وجوہ کی بنا پر بچت کی شرح بہت کم ہے ۔ نجی گھریلو اخراجات بہت زیادہ ہیں ۔ مالیاتی خسارے بلند شرح قومی بچتوں کو کم از کم پانچ درجے گھٹا دیتی ہے۔ نجی شعبے کی طرف سے بینکوں سے قرضے حاصل کرنے سے نجی شعبے کیلئےزیادہ مالی وسائل نہیں بچتے ۔ ان کی رقوم تک رسائی بہت محدود ہے ۔ حکومت کی مداخلت کم کی جانی چاہئے اور جی ڈی پی کی شرح سے ٹیکس میں پندرہ فیصد تک اضافہ ہونا چاہئے ۔

چوتھا، اگر اشیا اور خدمات کی برآمدات، براہ راست بیرونی سرمایہ کاری، محنت کش افراد کی بھجوائی گئی رقوم، اور پاکستان کو عالمی معیشت میں ضم کرنے والی حکمت عملی کا تسلسل برقرار رہ سکے تو ادائیگیوں کے توازن کا بحران ختم ہوسکتا ہے ۔ ہم نے دنیا کی سب سے بڑی منڈی یعنی چین کو استعمال نہیں کیا ہے۔ہمیں 2030 تک انکی مارکیٹ کے کم از کم 1فیصد پر تو اپنی دسترس قائم کرنی چاہئے۔ اس سے ہماری برآمدات دگنی ہو جائیں گی اور زرمبادلہ کے ذخائر کو ایک یقینی سہارا مل جائیگا جسے مصیبت کے وقت استعمال کیا جا سکتا ہے۔ ٹیرف اور نان ٹیرف رکاوٹوں کو ختم کرنا ہوگا تاکہ بزنس کو لاگت کا مقابلہ کرنے اور فرمز کو عالمی ویلیو چینز میں حصہ لینے کے قابل بنایا جاسکے۔ برآمدات میں مخالف پالیسی ختم کرنا ہوگی ۔ برآمدات کو فروغ دینا پالیسی کا اعلانیہ مقصد ہونا چاہئے۔ خام مال، پرزے، مشینری اور آلات، اشیائے صرف کو پابندیوں کے بغیر ملک میں آنے دیا جائے۔ زرعی اجناس میں درآمدی متبادل کی حوصلہ افزائی کی جائے تاکہ اشیائے خور و نوش کی قیمتوں میں بگاڑ کو روکا جاسکے اور اس پر بھاری زرمبادلہ استعمال نہ کرنا پڑے ۔

پانچواں، ریاست کا کردار جان و مال کی حفاظت فراہم کرنا ہے، ایک آزاد عدلیہ تنازعات کی ثالثی کر سکتی ہے اور معاہدوں کو نافذ کر سکتی ہے، فزیکل انفراسٹرکچر کی تعمیر کر سکتی ہے، انسانی صلاحیتوں کی پرورش کر سکتی ہے اور افرادی قوت کو تربیت دے سکتی ہے اور ایک قابل بنانیوالے میکرو اکنامک اور ریگولیٹری ماحول کو برقرار رکھتی ہے جس میں کاروبار کوفروغ دیا جاسکتا ہے۔ حکومت کو ایسی سرگرمیوں میں ملوث نہیں ہونا چاہئے جو پرائیویٹ سیکٹر یا این جی اوز بہتر طریقے سے سرانجام دے سکیں۔ ٹیکس حکام کے کردار کو آٹومیشن، کمپیوٹرائزیشن اور ڈیجیٹلائزیشن کیساتھ ساتھ تھرڈ پارٹی ڈیٹا بیسز کے انضمام کے ذریعے تبدیل کرنا ہوگا جو ٹیکس دہندگان اور ٹیکس جمع کرنیوالے کے درمیان کسی بھی جسمانی رابطےکی ضرورت کو دور کرے تاکہ موجودہ ٹیکس دہندگان کو ہراساں کرنے کے مواقع کم سے کم ہوں۔سروے سے پتہ چلتا ہے کہ کاروبار ٹیکس حکام کی طرف سے ہراساں کئے جانے اور مالی مفاد حاصل کرنے کے اندیشے کی وجہ سے لوگ ٹیکس نیٹ میں داخل نہیں ہونا چاہتے۔ ڈیٹا اینالیٹکس کا استعمال ٹیکس کوڈز اور قواعد کو آسان بنانا اس مقصد کے حصول کیلئے ضروری ہے۔ ٹیکس کی شرح کو ٹیکس وصولی کی رفتار کو متاثر کئے بغیر کم کیا جا سکتا ہے۔

چھٹا، سرکاری شعبے میں چلنے والے کاروباری اداروں کی نجکاری اور ان اداروں کی تنظیم نو کے عمل کو تیز کیا جانا چاہئے جنہیں حکومت نے اسٹرٹیجک وجوہات کی بنا پر برقرار رکھا ہے۔ ان اداروں کو نجی کاروباری افراد کے ہاتھ فروخت کرنا یا اثاثوں کو برقرار رکھتے ہوئے ان سے انتظام اور آپریشن کا معاہدہ کرنا عوامی مالیات پر دباؤ کو روکے گا ۔ مالیاتی خسارے، حکومتی قرضوں اور سرمائے کے ضیاع میں کمی ہوگی۔ بنکنگ سسٹم اپنے وسائل نجی سرمایہ کاری کے لئے استعمال کرسکے گا۔

ساتواں، ایک آزادانہ غیر ملکی زر مبادلہ کے نظام کو مستقل اور متوقع بنیادوں پر برقرار رکھا جانا چاہئے تاکہ بیرونی سرمایہ کاری کو خاص طور پر برآمدات پر مبنی مینوفیکچرنگ کے شعبے کی طرف راغب کیا جاسکے۔ مشترکہ منصوبوں اور ٹیکنالوجی کی منتقلی کو دو طرفہ سرمایہ کاری کے معاہدوں کا لازمی حصہ بنایا جانا چاہئے۔ غیر ملکی سرمایہ کاروں کو بغیر کسی منظوری کے سرمایہ، منافع، ترسیلات زر، رائلٹی وغیرہ لانے اور واپس بھیجنے کی آزادی اور سہولت حاصل ہو۔ غیر ملکی کمپنیاں، افراد، ملٹی نیشنل کارپوریشنزا سٹرٹیجک یا دفاعی صنعتوں کے استثنا کے ساتھ مقامی طور پر شامل یا غیر مربوط فرمز میں 100فیصد حصص کے مالک ہو سکتے ہیں۔غیر ملکی زرمبادلہ کی منتقلی اور ترسیل کے معاملات میں آئی سی ٹی انڈسٹری کو ترجیح دی جانی چاہئے،ایک سے زیادہ منظوری حاصل کئے بغیر بین الاقوامی لین دین کرنے کا طریقہ اتنا ہی آسان ہے کہ زرمبادلہ کی آمدنی کا بہاؤ بہتر ہو گا۔ فرمز کو بیرون ملک مارکیٹنگ کے دفاتر قائم کرنے میں کسی قسم کی مشکلات کا سامنا نہیں کرنا چاہئے۔ ٹیک کمپنیوں کو قومی اسٹاک مارکیٹس، پرائیویٹ پلیسمنٹ اور وینچر کیپٹل فنڈز کے ذریعے اپنا سرمایہ بڑھانے میں سہولت فراہم کی جانی چاہئے۔

آٹھواں، دیگر غیر ملکی کرنسیوں کے مقابلے میں پاکستانی کرنسی کی قدر کا تعین مرکزی بینک کے انتظامی فیصلوں کی بجائے زرمبادلہ کی منڈیوں میں طلب اور رسد کے ذریعے کیا جانا چاہئے ۔ اس وقت ایک فری فلوٹنگ ایکسچینج ریٹ پالیسی پر عمل کیا جا رہا ہے ۔ مرکزی بینک کی طرف سے پہلے سے طے شدہ شرح مبادلہ کے دفاع کے لئے کوئی بھی مداخلت انتہائی نقصان دہ اثرات مرتب کرے گی۔

نواں، شرح سود کا تعین اسٹیٹ بینک آف پاکستان ایکٹ کے تحت قائم ایک آزاد مانیٹری پالیسی کمیٹی کے ذریعے کیا جاتا ہے۔ بینچ مارک ریٹس جیسے کراچی انٹربینک آفر ریٹ بینک قرض لینے والوں کے خطرے کی تشخیص کے مطابق اسپریڈ چارج کرنے کیلئے استعمال کرتے ہیں۔ ترجیحی شعبوں جیسے کہ زراعت کیلئے براہ راست کریڈٹ اسکیموں کو مراعات اور مارکیٹ میں مسابقت سے بدل دیا جانا چاہئے۔ نیا قانون حکومت کو مرکزی بینک سے مزید قرض لینے کی اجازت نہیں دیتا۔دسواں، صارفین کے پاس غیر ملکی سامان یا مقامی طور پر تیار کردہ سامان خریدنے کا انتخاب ہونا چاہئے۔ ان دونوں کو ٹیرف، ٹیکسیشن اور ریگولیشن کے لحاظ سے برابری کا میدان ملنا چاہئے۔ اس سے ملکی صنعت کاروں کو معیار بہتر بنانے اور اپنی مصنوعات کی قیمتوں کو کم کرنے میں مسابقت ہوگی۔ ایسا نہ کرنے کی صورت میں وہ درآمدی اشیا کے ہاتھوں ختم ہو جائیں گے۔ بلا روک ٹوک دستیابی سے صنعت کی مسابقت کو فروغ ملے گا، اس سے خوف زدہ ہونے کی ضرورت نہیں۔