اسلام آباد (مہتاب حیدر) پاکستان کا بجلی کا شعبہ انتہائی غیر مسابقتی ماحول سے دوچار ہے جس کے تحت بجلی صارفین کو گزشتہ پانچ سالوں میں 6 کھرب روپے ادا کرنے پر مجبور کیا گیا۔
اگر موجودہ مالی سال کے لیے متوقع صلاحیت کی ادائیگیوں کو شامل کیا جائے تو یہ 2019-20 سے 2024-25 تک 8 ٹریلین روپے کا ہندسہ عبور کرلے گا۔ پچھلے 5 سالوں کے لیے (2019/20 سے 2023-24) صلاحیت چارجز 6 ٹریلین روپے تھے۔ چونکہ یہ مالی سال 2024-25 کے لیے تقریباً 2.1 روپے ہے، اس لیے یہ 8 ٹریلین روپے بن جائے گا۔
کنزیومر اینڈ ٹیرف میں انرجی پرچیز پرائس (ای پی پی)، کپیسیٹی پرچیز پرائس (سی پی پی)، ٹی اینڈ ڈی نقصانات، ڈسٹری بیوشن اور سپلائر مارجن، اور سال سے پہلے کی ایڈجسٹمنٹ شامل ہیں۔
مالی سال 2022 میں ای پی پی ٹیرف کا تقریباً 60 فیصد بنتا ہے، جبکہ سی پی پی کا حصہ تقریباً 40 فیصد ہے۔ مجموعی ٹیرف میں سی پی پی کا فیصد بڑھتے ہوئے رجحان پر ہے۔
مالی سال 2023 کے دوران ای پی پی اور سی پی پی کا فیصد تقریباً 50 فیصد ہے۔ انڈیپنڈنٹ پاور پروڈیوسرز (آئی پی پیز) کے کنٹریکٹس دینے اور انہیں صرف منتخب افراد کو دینے میں رازداری پاکستان میں بے آواز صارفین کی قیمت پر پیسہ کمانے کا بہترین ذریعہ ثابت ہوئی۔
پی پی پی اور پی ایم ایل این کے وفادار کارکنوں کا دعویٰ ہے کہ 1994-5 میں اور 2015-18 میں ان کے پاس بجلی پیدا کرنے کے لیے چینی آئی پی پیز کو راغب کرنے کے لیے اذیت ناک لوڈشیڈنگ ختم کرنے کے لیے کوئی دوسرا حل نہیں تھا۔ ایک اور ماڈل ہے جو بنگلہ دیش میں لاگو ہوا کیونکہ انہوں نے نجی افراد اور کمپنیوں کو منی گرڈ بنانے کی اجازت دی اور انہوں نے ضرورت سے زیادہ بجلی خرید کر ذخیرہ کی۔
پرائیویٹ سیکٹر میں بجلی کی خرید و فروخت کے لیے ایک پرائیویٹ سیکٹر کی زیر قیادت مارکیٹ تیار کی گئی تھی اور حکومت کے پاس اس شعبے کو ریگولیٹ کرنے کے علاوہ مداخلت کرنے کے لیے کچھ نہیں تھا۔ اگر اسی ماڈل کو مارکیٹ فورسز کو کام کرنے کی اجازت دے کر لاگو کیا جاتا تو پاکستان میں کبھی بھی صلاحیت کی ادائیگی کے عفریت کا کوئی مسئلہ سامنے نہ آتا۔
اب اس معاملے کی سچائی کا اندازہ سرکاری اعداد و شمار سے لگایا جا سکتا ہے جیساکہ صلاحیت کی ادائیگیوں نے گزشتہ پانچ سالوں میں 6 ٹریلین روپے سے زیادہ کی بھاری رقم استعمال کی جس میں 2019-20 میں 856 بلین روپے، 2020-21 میں 796 بلین روپے، 2021-22 میں 971 بلین روپے، 2022-23 میں 1321 ارب روپے اور 2023-24 میں 2112 ارب روپے شامل ہیں۔
یہ ستم ظریفی ہے کہ صارفین نے پچھلے پانچ سالوں میں 5 کھرب روپے کے بجلی کے چارجز ادا کئے۔ اب یہ صورتحال بد سے بدتر ہو گئی ہے کیونکہ 2023-24 میں ادائیگی کی صلاحیت 2112 ارب روپے تک پہنچ گئی جبکہ بجلی کے چارجز صرف 1048 ارب روپے رہے۔
اس سے ظاہر ہوتا ہے کہ یہ فرق ہر سال گزرنے کے ساتھ وسیع ہو رہا ہے۔ مقامی آئی پی پیز کے معاہدوں میں ردوبدل کے علاوہ کوئی راستہ نہیں ہے۔ معروف ماہر اقتصادیات یوسف نذر نے دی نیوز کو بتایا کہ صلاحیت کی ادائیگی جی ڈی پی کا 1.9 فیصد ہے۔ ان کے بارے میں حقائق مکمل طور پر شفاف ہونے چاہئیں کیونکہ پراجیکٹس کو خفیہ طور پر اور بے جا جلد بازی کے ساتھ منظور کیا گیا۔
اس کے علاوہ کوئی طویل مدتی منصوبہ نہیں تھا اور توانائی کی پالیسی وسیع تر میکرو اکنامک فریم ورک کا حصہ نہیں تھی۔ سب سے اہم بات یہ ہے کہ بنیادی ڈھانچے کو غیر ملکی کرنسی کے مہنگے قرضوں سے مالی اعانت فراہم کی جانی چاہیے بنیادی طور پر ناقص ہے اور اس نے بہت سے افریقی ممالک کو مصیبت میں ڈال دیا ہے (جیسے ایتھوپیا، گھانا وغیرہ)۔ بنیادی ڈھانچے کی تعمیر اور چینی قرضوں کا مسئلہ بہت بڑا ہے۔ ویسے یہاں کیس سٹڈی ہے کہ پراجیکٹس کو کتنی جلدی منظور کیا گیا اور کون کون ملوث ہے۔
وزارت خزانہ کے سابق مشیر ڈاکٹر خاقان نجیب سے رابطہ کیا تو انہوں نے کہا کہ پاکستان کی بجلی کی پوری صلاحیت میں سے 52 فیصد حکومت کی ملکیت ہے۔
آئی پی پیز کی اصطلاح ممکنہ طور پر 1994، 2002 اور 2015 کی پاور پالیسیوں کے تحت قائم کیے گئے بقیہ 48 فیصد پاور پلانٹس کے لیے موزوں ہے۔ 1994 اور 2002 کے پلانٹس نے زیادہ تر ریاست کے ساتھ اپنے معاہدے چلائے ہیں، کچھ کا 2020 میں جائزہ لیا گیا اور ان پر نظر ثانی کی گئی اور ڈالر کی انڈیکسیشن کو ختم کر دیا گیا۔
باقی ماندہ آئی پی پیز اور جن کے کنٹریکٹ میں تین سال پہلے 1944 اور 2002 کے تحت کام کرتے ہوئے توسیع کی گئی تھی انہیں فوری طور پر سسٹم سے نکال دیا جانا چاہئے۔
انہوں نے وضاحت کی کہ صلاحیت کے معاوضے کے لحاظ سے بھاری مالیاتی بوجھ 2015 کی پالیسی کے تحت پلانٹس کی وجہ سے ہے جو زیادہ تر سی پیک نظام کے تحت لگائے گئے ہیں جو پاکستان کی بجلی کی پیداواری صلاحیت کا تقریباً 23 فیصد ہے۔
ٹیرف کی قسم کا مکمل مطالعہ کرنے کی ضرورت ہے جو یہ دیکھ کر طے کیے گئے تھے کہ آیا انہیں وہی ٹیرف ملا ہے جیسا کہ بین الاقوامی سطح پر دیا گیا تھا۔
فرانزک آڈٹ اور ہیٹ کی شرح کا آڈٹ اگر کوئی بے ضابطگی ہے تو اس کے امکان کو واضح کرنے میں مدد کرے گا۔ ان آڈٹ کی روشنی میں زیادہ جارحانہ مؤقف کا مطلب ہے ایکویٹی پر واپسی پر بحث کرنا کیونکہ ہماری جانب ممکنہ طور پر کم ہوم ورک پر اتفاق کیا گیا ہے۔ زیادہ قابل عمل راستہ چینیوں کے ساتھ تقریباً 9 ارب ڈالر کے تجارتی قرضوں کی دوبارہ پروفائلنگ کا ہے جو ان کے قرض کی مدت میں توسیع کی صورت میں ٹیرف کو کم کرنے میں اثر ڈال سکتا ہے۔
مزید برآں، 24 روپے کے لگ بھگ توانائی کی لاگت والے کوئلے کے چار پلانٹس کو مقامی میں تبدیل کرکے کم کیا جا سکتا ہے۔ ڈاکٹر خاقان نے واضح کیا کہ پیداواری لاگت کو کم کرنے کے لیے سپلائی سائیڈ کے انتظام پر کام کرنا ضروری ہے تاہم یہ توانائی کے بحران کی کہانی کا حصہ ہے۔
توانائی کے شعبے کو ریگولیٹری، آپریشنل اور پالیسی کے حوالے سے حقیقی تبدیلی کی ضرورت ہے۔ پاکستان کا توانائی کا شعبہ بڑی حد تک گورننس کا مسئلہ ہے جس میں ملک بہت کم پیشہ ورانہ ان پٹ اور بڑے حکومتی نقش کے ساتھ اس شعبے کو مؤثر طریقے سے منظم کرنے سے قاصر ہے۔