• بانی: میرخلیل الرحمٰن
  • گروپ چیف ایگزیکٹووایڈیٹرانچیف: میر شکیل الرحمٰن

کھیل کود کے دوران چوٹ لگنا عام بات ہے۔ دنیا کا کوئی آؤٹ ڈور کھیل ایسا نہیں جس کے متعلق کہا جاسکے کہ اسے کھیلنے کے دوران چوٹ نہیں لگتی۔ درحقیقت عام چوٹیں تو کھیل کا حصہ سمجھی جاتی ہیں اور کہا جاتا ہے کہ چوٹ لگتی ہے تو ہی بچہ کھیلنا سیکھتا ہے۔ تاہم، کچھ چوٹیں خطرناک بھی ہوتی ہیں یا وہ جسم کے ایسے حصے میں لگتی ہیں جو دیرپا تکلیف اور مسائل کا سبب بنتی ہیں۔ ان میں سے ایک سر پر چوٹ لگنا ہے۔ بچے، والدین اور کوچ وغیرہ چوٹ کے خطرے کو کم کرنے کے لیے کیا کر سکتے ہیں؟

خطرے کے عوامل

ایک ماہر ڈاکٹر کے مطابق، ہائی اسکول کے بچوں میں چوٹ کا لگنا زیادہ عام بات ہوتی ہے کیونکہ نوعمروں کے جسم مضبوط ہوتے ہیں، حالانکہ یہ ہر عمر کے بچوں کے ساتھ ہو سکتا ہے، یہاں تک کہ 5 سال کی عمر کے بچوں کے ساتھ بھی۔ دماغی چوٹ اکثر ایسے کھیل کھیلنے کے دوران زیادہ لگتی ہے، جہاں سر استعمال کرنے کے مواقع بڑھ جاتے ہیں۔ لیکن جو بچے کھیلنے کے دوران سر کا استعمال نہیں کرتے وہ بھی اس سے محفوظ نہیں ہیں۔ 10سے 19سال کی عمر کے بچوں اور نوعمروں کے لیے، لڑکوں کو اکثر فٹ بال یا کرکٹ کھیلتے یا سائیکل چلاتے ہوئے دماغی تکلیف دہ چوٹوں کا سامنا کرنا پڑتا ہے، جبکہ لڑکیوں کو اکثر فٹ بال یا باسکٹ بال کے کھیلوں میں، یا سائیکل چلانے کے دوران دماغی چوٹیں لگتی ہیں۔

خطرے کو کیسے کم کیا جائے؟

اگرچہ یہ پیش گوئی کرنا ناممکن ہے کہ چوٹ کب لگے گی، تاہم دماغی چوٹ کے خطرے کو کم کرنے کے طریقے موجود ہیں، جس کے لیے ذیل میں دی گئی تین تجاویز کو آزمائیں:

1- بیداری کی مشق کریں: یہ جاننا ضروری ہے کہ چوٹ کی علامات کس طرح کی نظر آتی ہیں اور یہ کہ اگر آپ کا بچہ سر پر چوٹ لگنے کے بعد مضحکہ خیز محسوس کرتا ہے، تو اسے بولنا چاہیے۔ ڈاکٹر ہوپ کا کہنا ہے، ’’آگاہی، دماغی چوٹ سے روک تھام کی سب سے بڑی ٹپ ہے‘‘۔ کوچز، والدین اور کھلاڑیوں میں اس حوالے سے آگاہی پیدا کرنے کی ضرورت ہے۔ 

لہٰذا کھیل کی فکر نہ کریں، کھلاڑی کی فکر کریں‘‘۔ دماغی چوٹ کی سب سے زیادہ عام علامات میں توجہ مرکوز کرنے، واضح طور پر سوچنے یا یاد رکھنے میں دشواری، سر درد، دھندلی بصارت، چکر آنا، متلی یا الٹی، شور یا روشنی کی حساسیت، تھکن، توازن کے مسائل، اداسی، چڑچڑاپن، گھبراہٹ، اضطراب اور نیند کے مسائل شامل ہیں۔

2- صحیح حفاظتی سامان استعمال کریں: اگرچہ حفاظتی سامان کی کوئی بھی چیز مکمل طور پر چوٹ لگنے کو نہیں روک سکتی، لیکن یہ حفاظتی سامان کافی حد تک چوٹ سے تحفظ فراہم کرنے میں مدد فراہم کرتا ہے۔ ایک مضبوط، اچھی طرح سے فٹ ہونے والا ہیلمٹ، ایک ڈھیلے ہیلمٹ سے بہتر ہے کیونکہ یہ اتر سکتا ہے اور اس سے دماغی چوٹ لگنے کا خطرہ بڑھ جاتا ہے۔

3- کھیل کے حفاظتی اصولوں پر عمل کرنے پر تناؤ: اس بات کو یقینی بنائیں کہ آپ کا بچہ اچھی اسپورٹس مین شپ کے ساتھ کھیلتا ہے اور حفاظت کے لیے ہدایات پر عمل کرتا ہے۔ مثال کے طور پر، بچوں کو بالکل ابتدا میں ہی محفوظ طریقے سے نمٹنے کی تکنیک سیکھنی چاہیے اور انہیں خطرناک طریقوں سے بچنے کے لیے سکھایا جانا چاہیے۔

سر پر چوٹ لگے تو کیا کریں؟ 

یہاں تک کہ اگر بچہ تمام احتیاطی رہنما خطوط پر عمل کرتا ہے، تب بھی وہ چوٹ کا شکار ہو سکتا ہے۔ ایسے میں کیا کرنا چاہیے؟

1- فوری طور پر طبی امداد حاصل کریں: اگر دماغی چوٹ لگنے کا شبہ ہے تو متاثرہ شخص کو جلد از جلد ایک قابل پیشہ ور، ایتھلیٹک ٹرینر یا معالج سے معائنہ کروانا چاہیے۔ اگر علامات شدید ہوں تو فوری طور پر اسپتال کا رخ کریں۔

2- کھیلنے کے لیے واپس نہ آنے دیں: اگر ایتھلیٹ کو معلوم یا ممکنہ دماغی چوٹ کا سامنا ہے، تو اس وقت تک دوبارہ کھیلنا کا انتظار کریں جب تک کہ وہ صحت کی دیکھ بھال کرنے والے پیشہ ور ماہر کے ذریعہ کلیئر نہ ہوجائے۔ بہت جلد واپس آنا زیادہ شدید اور طویل مدت دماغی نقصان، صحت یابی کا طویل وقت اور یہاں تک کہ دوسرا اثر سنڈروم کا باعث بن سکتا ہے۔ ڈاکٹر کا کہنا ہے کہ ’’اس سے پہلے کہ بچوں کو نگرانی میں کھیلنے کی اجازت دی جائے، انھیں بغیر کسی علامت کے اسکول جانے کے قابل ہونا چاہیے۔

3- کوچز، اساتذہ اور ڈاکٹروں کو سر پر چوٹ لگنے کی تاریخ کے بارے میں مطلع کریں: متاثرہ شخص کے ساتھ روزانہ کی بنیاد پر رابطے میں رہنے والے کوچز، اساتذہ اور دیگر افراد کو چوٹ کے متعلق بتائیں، تاکہ وہ صحت یاب ہونے میں اس کی مدد اور اضافی احتیاطی تدابیر اختیار کرسکیں۔

4- کھیلوں کی سرگرمی میں آسان واپسی ممکن بنائیں: ماہرین کے رہنما خطوط بتاتے ہیں کہ علامات مکمل طور پر ختم ہونے کے ایک یا دو دن بعد متاثرہ شخص کام پر یا بچہ اسکول واپس جا سکتا ہے۔ ہلکی پھلکی سرگرمی جیسے روزانہ 20سے30 منٹ تک پیدل چلنا یا سائیکل چلانا تیزی سے بحالی میں مدد کر سکتا ہے۔ الیکٹرانک کا استعمال تب تک ٹھیک ہے جب تک کہ یہ علامات کو متحرک نہیں کرتا۔